söndag 3 mars 2013

Brooklyn Museum

Brooklyn Museum var riktigt bra alltså. De hade en mix av allt möjligt, gammalt och nytt, och deras sätt att ställa ut var väldigt intressant, inte som andra museer jag varit på. Kan inte sätt fingret på vad det var bara.

Mina två favoritutställningar var Gravity and Grace med arbeten av El Anatsui och The Dinner Party av Judy Chicago.

El Anatsui jobbade mest med skräp och då främst metaller. Konservburkslock och metallskruvkorkar som han bearbetade på olika sätt till dessa fantastiska skapelser. Tror inte riktigt att storleken på konstverken kommer fram på bilderna men de var helt enorma!

















The Dinner Party är ett feministiskt konstverk som gjordes mellan 1974 och 1979. Helt enormt vilket hantverk som är inblandat och jag blev både arg och ledsen när jag tänkte på alla dessa kvinnor som historieböckerna glömt/raderat ut. 











Jätteglad är jag i alla fall över att ha fått se ett sånt fantastiskt verk med egna ögon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar