torsdag 6 maj 2010

projektplan individuellt projekt

Loneliness is the human condition

Författare: Frida Arvidsson
Handledare: Jonas Hermansson

Inledning

Jag designade nyligen en kollektion kläder med inspiration från sexleksaker. En kollektion fylld av roliga former, ytor och strukturer. Det enda jag kunde tänka på dock var hur snygga skor jag skulle kunna göra ur denna inspiration. Och för att citera en kompis och samtidigt slå hål på våran 'sanning' : ”Men skor får jag liksom köpa för det kan jag inte göra själv”
Jag ska göra mina egna skor. I trä.

Planen är att också hinna sy upp ett av plaggen ur kollektionen. Kanske en hel outfit. Kanske göra en huvudbonad. Men jag ska försöka hålla i mina hästar och inte ta mig vatten över huvudet.


Bakgrund

Skor är min svaghet. Om jag kan stoltsera med att jag i princip aldrig köper kläder är skor min ”akilles-häl”. Jag vill göra mina alldeles egna skor, som ser ut så som jag vill att de ska se ut.


Syfte

Jag vill utvecklas i mitt skapande och i min designkunskap. Jag har aldrig varken designat eller tillverkat skor. Även att arbeta i trä är något jag vill utvecklas i.


Frågeställning

Just nu är allt bara ett stort frågetecken. Hur gör man skor? Vilket träslag är funktionsmässigt bäst? Inte för tungt men ändå starkt nog. Kan man få hjälp av en skomakare med klackning? Vilka metoder ska jag använda mig av? Vad är viktigt att tänka på? Vad för material ska jag använda till ovansidan på skon? Läder? Oj, en snilleblixt, kanske sticka och filta på samma sätt som jag gjort till vissa plagg i kollektionen? Hur fäster jag detta? Ska jag ha någon form av mjuk dyna eller ska foten vila direkt på träet? Vilken ytbehandling vill jag använda/är mest hållbar?
Givetvis kommer det komma frågeställningar angående konstruktionen av mitt plagg också men detta ser jag som en enklare nöt att knäcka. Det löser sig alltid.


Metod

Jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga. Kanske ska man svarva klacken? Skulptera fram på annat sätt? Många frågor jag hoppas få svar på. Kanske ska jag gå till en skomakare först och prata skor. Eller leta upp en skodesigner att fråga. Många vägar att gå, ett mål att nå.


Tidsplan

Jag hörde att vi har ca 100 timmar på oss till detta projekt. Jag har ingen aning hur lång tid det kan tänkas ta mig att göra ett par skor. Jag vet inte än hur de ska se ut heller så först måste jag börja med designen. Skissa och fundera.
Allt jag vet är att den 2/6 ska detta ställas ut, så den 2/6 är jag klar. Hur jag tar mig dit och vad som kommer ställas ut kan ändras under arbetets gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar