måndag 31 maj 2010

analys av skomakeri

(då skorna inte är klara kan jag inte skriva något om resultatet, detta redovisas istället muntligt)


genomförande och analys:

när jag började resan mot skapandet av ett par skor i trä visste jag inte mycket om någonting. vilka träslag som är lämpliga eller vilka verktyg jag skulle komma att använda.
jag har valt att istället för att läsa någon litteratur eller kolla upp "det rätta" sättet att göra skor fråga mig själv och de i min närhet om vad som är viktigt i känsla och komfort vad gäller skor.
jag har fått mycket hjälp bara av mina klasskamraters erfarenheter. Maria exempelvis delgav mig redan bland de första dagarna att hon hade köpt ett par träskor en gång som hade väldigt svag ovansida och detta medförde att skorna var svåra att använda då de inte kändes stabila. skor i trä blir ju logiskt ganska tunga och därför insåg jag att det var viktigt att formge skorna så att de skulle komma att sitta fast bra på foten och kännas starka.
när jag sen började med utformningen av träet använde jag mig av ett par gamla skor som är oerhört sköna och har en lagom brant lutning.
då jag beräknade lite i överkant när jag sågade till mina träbitar fick jag en bit att kunna göra ett par testskor i, något jag är oerhört tacksam över. jag sågade till både runt om och själva lutningen på bandsågen och slipade sen till formerna på slipmaskin. det som slog mig då var att det är lätt att slipa bort för mycket då det går oerhört fort. exempelvis fick jag inget stöd alls för hålfoten då jag inte märkt ut detta tillräckligt bra. jag valde därför att slipa måttligt på maskin på de riktiga skorna utan slet istället med sandpapper för hand och provade hela tiden hur det kändes mot fötterna.
under projektets gång har mycket i designen ändrat sig allteftersom skorna växt fram. jag valde att arbeta i björk då jag ville ha ett ljust och relativt hårt men lättarbetat material. jag hade från början tänkt att bygga upp någon form av mjuk sula att vila foten mot men när jag fått till formen och slipat skon i några dagar(!) kändes den så fantastiskt skön mot foten att jag inte ville förstöra känslan av trä mot hud med en sula. andra idéer som också ändrats ur ren design och smak-synpunkt var att jag från början tänkt måla rött i hålen och fästa en metallbricka framtill på skon. jag kunde inte göra det, jag blev förälskad i björken och ville inte på något sätt förstöra känslan av renhet som den utstrålade.
jag hade också valt att ha ett rött skinn som ovansida men då jag klippte ut och testade skon i en kraftig grön canvas sa magkänslan mig att detta, detta var kärlek. jag skrotade iden om skinnet och bestämde mig för att använda canvas som jag kommer förstärka med ett eller två lager mellanlägg och kanske lite sömmar.
jag är nöjd med mina val och jag har lärt mig oerhört mycket om trä och dess egenskaper, olika verktyg att använda och om ytbehandling. då jag inte är helt klar med skon och inte fäst tyget på trät kan jag inte analysera den biten ännu.

det har varit ett roligt och oerhört lärorikt projekt som fått mig att tycka om trä lite mer. jag tror det är viktigt att känna passion inför sina projekt och att göra skåp, skålar eller liknande mer "klassiska" träslöjdsprojekt inspirerar mig inte särskilt mycket och jag har svårt att finna glädje i att ge av mig själv i den typen av arbeten. detta är något jag tror är viktigt att tänka på även i skolslöjden. vi har alla olika intressen och saker som vi tycker om vilket givetvis gör att vi har olika infallsvinklar. jag tror man måste vara mer öppen för att kunna inspirera eleverna att känna glädje i sitt skapande. låta dem skapa utan begränsningar.
jag tror också det är viktigt att likt jag kunna frångå vad man tänkt från början under projektets gång. att formge under tiden lika mycket som man formgett innan. inte hindras av sina tidigare skisser och idéer utan växa i de nya som uppstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar