tisdag 25 maj 2010

up to date.

okej, så var var vi. lördag var slipdag. skorna var lena som en babyrumpa vid hemfärden. men det hjälper inte så mycket om man på måndagen upptäcker att det diffar 4 mm i höjd på de två. gör om gör rätt. bara att slipa ner den för höga skon och finputsa om :(


sen var det träspackel och pensel som skulle införskaffas. på AB trä hade de inget specifikt björk-spackel utan bara olika nyanser av brunt men jag tänkte att den ljusa nyansen borde bli bra. tillbaka, smeta på, låta torka, slipa ännu lite mera.



det blev inte tipen-topen bra men jag tror nog inte det är något man lägger märke till för det är så små flisor.

sen var det äntligen dags för den efterlängtade lackningen! det blev skit. eller såhär, det är inte lätt att minnas allt det där fina man lärt sig om träets egenskaper just när man håller på med det. men alla fibrer ställde sig upp av fukten och skon blev raspig som en igelkott. bara fortsätta slipa nån timme till eller så då. sen lacka igen.

blev kanske lite för blanka men jag är nöjd!

under tiden lacken torkade började jag med metallen jag tänkt fästa framtill på skon. hade planer på att göra små små bubblor i metallen men föll mer för bokstavs-stansarna när jag väl började. jag är ju en kvinna av ord. så jag lekte lite på en provbit med bubblor och bokstäver men bestämde mig för att bara ha text, och orden, som är tagna från boken white oleander, är även namnet på min kollektion.
'loneliness is the human condition'.
muntert.


dock har jag lite funderingar över om det kommer se lite ghetto-trashigt ut med metallen, skorna är ju så fina som de är. likaså har jag skkrotat idéen om att måla rött i hålen, jag älskar björken som den är!

sen idag skulle jag passa på att gå till skomakaren på andra sidan gatan då jag var hemma i borås för vfu. han hade tyvärr bara öppet ons-fredag så jag måste helt enkelt prioritera att vara kvar hemma en timme extra imorgonbitti och gå till honom vid åtta. jag missar basgruppsamtalet men hoppas det ska gå bra ändå, är på mycket god väg.

just ja, jag glömde den lilla detaljen med ovansidan på skon som vållet mig mycket tankebry. jag har funderat och tänkt hur mycket som helst. hade turen(!) att hitta en läderkjol och jacka för 30 pix på kvibergs marknad som jag tänkte slasha för att få fram något bra ja...

har nog efter många och långa diskusioner med alla i min närhet kommit fram till att på något vänster fläta remmar som man knyter och virar som någon form av jesus-sandal. skinnet är ganska tunt och oerhört mjukt så jag vet inte om jag borde förstärka det och sy ihop två-tre lager tillsammans kanske?
detta blir ett senare problem. eftersom jag jobbat på en del på både kvällar och helg har jag tiden på min sida och tänkte hinna med lite rester de kommande dagarna.

tjipohej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar