lördag 6 februari 2010

keep on keepin' on

ojojoj. nu har det gått hela tre dagar sen mitt senaste inlägg i cyberrymden. eller nja. det är klart jag hunnit med ett otal facebook-uppdateringar sen dess men här har det varit dött. så. var ska jag börja?

torsdag. inte mycket att orda. såga, såga, såga. de sista bitarna fick jag överge min favvocirkelsåg till fördel för den alldeles manuella geringssågen(?). svettigt.
sen sticka, sticka, sticka. mest provlappar i olika rutsystem med aviga och räta. gillar den första bäst. båda är från boken
The ultimate Sourcebook of Knitting and Crochet Stitches.

dock får jag den inte att lägga sig åt rätt håll men ni förstår principen..

sen sydde jag likt kent ihop en fingervärmare
i fredags fortsatte kampen om mina träklossar men allt om detta finns att läsa på hjälpsammaste stinas blogg

hela fredagsmorgonen gick dock åt till att börja sticka Annas fina handledsvärmare. *lägga upp. sticka tre varv. inte få ihop det. repa upp.* upprepa tills du får spunk. då kom pernilla med en hjälpande hand och visade vad jag gjorde för fel och sen så var jag back on track. med lite fler småfel to come men de behöver vi inte orda så mycket mer om här. ena mudden blev färdigstickad ikväll och nu ska den bara monteras. kanske väntar med det och frågar petra så det blir rätt.

ikväll har jag även påbörjat en provlapp med två färger. aldrig gjort det tidigare och frågorna är många. hur lägger man upp egentligen? är den första.

jag började med att göra på "vanligt" vis med flotteringar på baksidan(som alla sticknördar nu påpekar faktiskt är rätsidan). men sen mindes jag nåt ord om den där tvåändsstickningen kristin höll på med och något tvinna garnen grej så då var jag ju tvungen att börja prova det men herremingud! denna lilla skit till provlapp tog ju hela melodifestivalen att göra! (och visst är vi lyckliga att salem knep den första platsen till globen)
så jag får se om det faktiskt blir något tvåfärgat till mitt egna projekt. kanske såna bikupor som kristin gjorde för det är ju nästan bara som att randa.

iallenfallen, ha en finfin söndag så ses vi på måndag med hyvel och sticka i högsta hugg!

tjillevipp.

2 kommentarer:

  1. NB - Det är VIRKNING på måndag. Glöm inte virknålen!

    SvaraRadera
  2. just det. bra där. virknål i högsta hugg såklart. hej och hå vad vi ska virka galna grejer. eller nåt. jag måste lära mig virka ord tror jag. men det kan vara omöjligt. jag bara vill så gärna.
    virknål. kom ihåg att ta med virknål!

    SvaraRadera