lördag 13 februari 2010

projektplan

ord som tröst och makt

Inledning:
Jag har valt att som eget projekt jobba med ordet som utgångspunkt. Jag ska bla. läsa poesi av Bob Hansson att inspireras av. Jag tänker på flödet i estradpoesi som bara faller ur någons mun. Jag tänker på ordets makt. Jag tänker mycket. Lite för mycket ibland.

Bakgrund:
Jag har tidigare kunskaper i både stickning och virkning i form av att jag hållit på mest på fri hand. Gjort mina egna mönster och låtit arbeten växa av sig självt. Så en naturlig väg vore kanske att då att sticka efter mer avancerade mönster än tidigare. Men vad jag insett när jag suttit med mina provlappar bland annat är att det nog inte är för mig. Jag har kunskaperna som krävs för att läsa och förstå ett mönster på både engelska och svenska och jag vet var jag skulle vända mig om jag i framtiden fick problem och inte förstår en beskrivning exempelvis.
Därför tog jag detta tillfälle till att utveckla mitt konstnärliga uttryck genom att återigen skapa helt fritt men nu med helt nya förutsättningar efter höstens garnkurs där jag utvecklade mina kunskaper genom att just följa mönster.

Frågeställning:
Hur ska jag tackla uppgiften? Ska jag sticka eller virka eller göra båda? Hur ska jag lösa rent praktiska problem/hur gör man? Vad ska resultatet egentligen vara? När är jag färdig?

Syfte:
De senaste åren har jag allt mindre använt mig av det skrivna ordet för att uttrycka mig. Jag har byggt upp någon sorts spärr. Då har friheten funnits i att kunna uttrycka sig visuellt, genom att skapa. Det har varit det absolut viktigaste för mig och min drivkraft i mitt skapande. Dock har jag hela mitt liv läst väldigt mycket och påverkats oerhört starkt av det skrivna ordet. Jag älskar poesi och riktigt riktigt bra skrivna böcker.
Men så de senaste månaderna har jag alltmer börjat skriva. Något så banalt som dikter. En dikt om dagen till och med. Och jag har funnit en enorm kraft även i detta sätt att uttrycka mig.
Så har jag tänkt och tänkt. Titeln "Ord som tröst och makt" kommer från en föreställning av Marcus Birro som jag såg för många år sen men som sitter kvar. Jag tycker om titeln. Den fick mig att fundera. Ord är makt, väldigt mycket. Men man påverkas även av allt man ser. Så den ultimata kombon att påverka är givetvis båda de två, ordet och "bilden". Och det har ju alla reklamare i hela världen kommit på innan mig. Men jag kom också på det.
Så, till mitt syfte. Mitt syfte är att samtidigt som jag utforskar mina gränser inom garnteknik att utforska hur kombinationen av ord och något estetiskt tilltalande/motbjudande kan kombineras. Mäktigt.

Metod:
Jag tror jag kommer använda mig av både stickning och virkning, kanske något mer? När jag kör fast ska jag leta sätt att ta mig runt; på egen hand, med hjälp av vänner och med hjälp av det där internetet.

Tidsplanering o Redovisning:
Den 23/2 ska någonting hängas på en vägg, vad detta någonting är återstår att se men det är då det ska vara klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar